tisdag 28 oktober 2014

Exotiska smaker i mörkret

Kanske är det lite vitaminer och mineraler jag behöver för att orka bättre? 

Något som piggar upp en liten stund är den här chiapuddingen med exotiska smaker. 

Chiafrön är proppfulla med nyttigheter. Pudding kan göras i massor av variationer baserat på tycke och smak. 


Senaste tiden har jag gjort en med Coconut Dream, en kokosdryck. Till mig gör jag ca 2 dl dryck med 2,5-3 msk chiafrön. Rör ihop och låt stå över natten. 


På morgonkvisten toppar jag med passionsfrukt, mango och kokoschips. 


En mer mättande variant görs med kokosmjölk eller kokosgrädde. Samma proportioner på "vätska" och frön. Vill man ha den tjockare tillsätter man mer frön men jag har hittat en mängd som passar mig. 

En annan favorit gör jag med mandeldryck eller hasselnötsdryck. Smaksätt med kanel, vaniljpulver och kardemumma efter behag. Rör ihop, låt stå över natten. Toppa med mandlar och tärnat äpple vid servering. 

Om man är vad man äter borde jag snart börja känna mig lite fräschare, eller vad tror ni? 

Inga kommentarer: