tisdag 22 januari 2013

Landet fyrkant!

Ibland får man spunk på byråkratin i Sverige. "Nej, nej! Sådär kan man inte göra!! Så HÄR har vi alltid gjort. Det där andra verkar konstigt, svårt och krångligt. Så gör vi inte här, lilla gumman"

När jag stöter på sånt känner jag att jag borde bete mig på samma vis som jag blir behandlad och skrika "ÄT SKIT"

Men sånt gör jag inte! Istället blir jag arg, fast tyst inombords liksom. Men inte den här gången! Nu är jag redo att slåss! Nu handlar det om något stort och viktigt och det handlar inte bara om mig själv!

Vackra, kalla och frustrerande fyrkantiga Sverige!!



2 kommentarer:

luftmjuk sa...

Ibland fastnar man på ett ord och tänker "Var kommer det ifrån egentligen?" Det gjorde jag när jag började läsa din post här ovan och ordet är "Spunk". Här hittade jag en sida som förklarade lite: http://spraktidningen.se/artiklar/2007/08/spunk

Nu är jag också nyfiken över om frustrationen ovan gällde något specifikt? Om man får vara så nyfiken.

Linnéa Lindström sa...

Haha, vad rolig du är :) Det var Pippis ord jag tänkte på när jag skrev spunk. Det är ett bra ord att ta till ibland, dåndimpen är ett annat bra ord ;-)

Klart man får vara nyfiken. Det handlar om att vi stött på patrull i barnens skola och förskola eftersom de kräver ett godkännande från läkare för att ge dem specialkost. Eftersom testet inte är gjort på vårdcentral så räknas det inte (även om vårdcentralen kan göra testet, det görs ibland men kostar för mycket). I många länder i Europa är det vanligt att den konventionella sjukvården använder sig av imupro 300 för att ta reda på om en patient lider av en så kallad typ 3-allergi, det är allmänt accepterat. Vi kan få ett intyg från en proffesor inom området som är verksam i Tyskland, men kommer det inte från vårdcentralen så räknas det inte.

Skolsköterskan tyckte att det verkade så krångligt att laga någon mat till våra barn så bollade hon vidare till skolläkaren som alltså måste godkänna innan vi får anpassad kost till barnen.

Det är frustrerande med tanke på att det handlar om deras hälsa och vi redan ser effekterna av en kostförändring. Även personal i förskolan och skolan har noterat positiva förändringar i barnens välmående och humör.

Hade vi sagt att vi ville ha ändrad kost av religiösa skäl hade det inte behövts ett läkarintyg vilket är mycket, mycket...frustrerande.

Men vi håller på att formulera en ny religion och som en händelse är komjölk, gluten, ägg spenat, sädesslag, solrosfrön, kokos, kalkon etc så heliga att man inte får äta av dem ;-)