söndag 29 juni 2014

Reafynd i all ära...

...jag vill slå ett slag för fynd som kan göras året om. Fynd som dessutom bidrar till något bra. 

Second-handfynden! 

I Örebro har vi en stor och superfin Myrornasbutik, vi har även Bra & Begagnat, Erikshjälpen med mera. Varje ställe har sina fördelar, saker som är lättare att hitta i just den butiken och så vidare. Vårt köksbord kommer från Erikshjälpen till exempel. Oftast handlar jag på Myrornas. Det är inte superofta men det är värt att ta en tur dit ibland. 


Hor Myrornas i Örebro hittar man ofta massor av fina kläder. Och skor... faktiskt. Jag köpte till exempel mina brudskor där. Och ett par andra favoriter. Ganska många av mina favoritprylar och plagg kommer därifrån. 

Nog för att jag inte köper allt secondhand. Så duktig ska jag inte låtsas vara. Vissa saker är svåra att hitta. Barnen växer fortare än man hinner köpa kläder åt dem, men att göra något (när man kan) är mer än inget. Att köpa återvunnet innebär mindre belastning på miljön och pengarna går till välgörande ändamål i många secondhandbutiker. 


Det roliga är att man aldrig riktigt vet vad man hittar. Ibland ingenting, ibland alldeles för mycket. Igår var en dag då det fanns alldeles för mycket. Jag fick lägga lite band på mig själv och nöjde mig med ett par klänningar och tre linnen. En mönstrad klänning för 60 kronor, en vit spetssak som troligtvis ska få ny färg på sikt (85 kr). Linnena gick på 35 kr/st. 




Ett extra plus är att de har så snygga påsar som påminner om att pengarna man betalar i butiken faktiskt går till något gott. Konsumtion med hjärta <3 

Kika gärna på deras Instagramflöde för mer secondhandinspiration! 


2 kommentarer:

Jenny sa...

Jag letade just efter en bra ekoblogg. Nu har jag hittat en. :)

Jenny

Linnéa Lindström sa...

Välkommen Jenny, kul att du hittade hit :) Hoppas du får glädje av bloggen.

//Linnéa