söndag 10 mars 2013

Jag hittade dem!!

För något år sedan fick jag idén att jag skulle vilja ha nya champagneglas.Coupe-formade istället för de höga, långsmala jag redan har, men sällan använder. Det blev som en fix idé. Saken var även den att jag ville hitta begagnade glas. Nyproduktion finns att få tag i på nätet och i ett antal butiker. Inte särskilt spännande.
 
Nu är det ju inte så att jag har ett stort behov av just champagneglas i en viss form och att köpa nyproducerade bara för att jag fick en idé om att "jag skulle vilja ha" kändes väldigt fel att göra. Det är just det beteendet som leder till så mycket onödig konsumtion där saker slängs ut för att man inte känner för att ha dem kvar och köper nya för att man har lust just där och då.
 
Det blev som en utmaning till mig själv: att hitta begagnade glas. Jag har letat på auktionssidor på nätet och i secondhandbutiker och loppisar runt om i Örebro. Inte hela tiden men då och då när jag haft tillfälle och möjlighet. Jag har vid något tillfälle hittat ett par glas, men inte fler, och då låtit bli att köpa.
 
 
 
Igår var jag en vända på Myrornas i Örebro för att kika på lite allt möjligt. Det är en stor butik och många människor och prylar som rör sig där ständigt. Jag hittar nästan alltid något och det är lika spännande att gå dit varje gång. Den här gången hittade jag ett kuddfodral till en av soffkuddarna (ursprungligen från H&M Home) och ett par ramar för en tia styck som ska målas innan de hamnar på fotoväggen. När jag strosade runt i butiken stod de plötsligt där. Glasen jag letat efter i nästan ett år!
 

Tyvärr blev det bara fyra glas men det räcker en bit på vägen. Jag får väl fortsätta mitt sökande efter kompisar till glasen vid ett annat tillfälle. Att hitta det man sökt efter under en längre tid är oerhört tillfredsställande och jag tycker lite mer om de här speciella fynden än många andra saker som jag köpt i en vanlig butik.


De må vara enkla och oansenliga men det var precis just såna här jag ville ha. Nu ska de diskas och sen ställas åt sidan tills det blir dags att fylla dem med någon bubblande dryck. Vi har anledning att fira redan på lördag när Sverra fyller år så de behöver nog inte stå så länge ;-)
 
De grymt snygga svarta skorna med höga röda klackar fick jag dock låta stå kvar den här gången...har jag tur finns de kvar vid nästa besök!

Inga kommentarer: