torsdag 8 januari 2015

Minnen från resor till fjärran länder.


Vi reser inte ofta, men har fått med oss fina minnen hem från våra resor. Hemma i lägenheten påminner de oss om våra äventyr. 


Som de vackra maskerna från Gambia. Från tiden innan vi hade digitalkamera. Eller ens några barn. 




Och "mamman" som stora E kallade träskulpturen av en kvinna som Sverra köpte i Gambia. Hon har hängt med oss sedan 2003. 


Keramik från Kreta som plockas fram då och då. Färgen passar perfekt i vårt turkosa kök. 


Handgjorda tvålar tillverkade i de kretensiska bergen samt diverse kryddblandningar till grekiska rätter som Stifado. 


Min älskling är den vackra mönstrade miniskålen från Kreta. Jag ångrar att jag inte köpte fler och större skålar. Det fanns hur mycket som helst att välja på. Om någon åker till Agia Marina (eller däromkring) och knatar förbi Jacobs little shop får ni gärna hojta till. Jag har några önskemål på saker du kan få köpa med dig hem till mig :) 


Härliga curryblandningar från Sri Lanka. Så goda att man inte vill att de ska ta slut. 


Och den handknåpade sköldpadda från Sri Lanka. Buddhan döljs för tillfället av julgranen men även han fick följa med hem från paradisön Sri Lanka.


Det känns fint att ha olika delar av världen hemma hos oss. Minnen från tre världsdelar i vår lilla trea. 

Utöver det finns en och annan sak från resor vi gjorde innan vi hade varandra. Som porslin från Portugal, en basker från Skottland och en nalle från Paris :) samt inhemska resminnen som en vandringspinne från Härjedalen i somras. 

Hur gör du för att bäst minnas dina resor, när som fjärran? 

Inga kommentarer: