lördag 6 september 2014

Vad gör det för skillnad?

Vi kan skrika oss hesa och stånga oss blodiga men vad gör det för skillnad. 

Vi ser på medan jorden regnar bort, blåser iväg, smälter ner, svämmar över, torkar ut. Rädda sig den som räddas kan. Med ljuva stämmor ber vi, med skarpa ord uppmanar vi, med darrande röst ger vi nästan upp. 

Kommer det finnas någonting kvar för våra barn när de växer upp? Deras barn då? 

Vi ser på medan Sverige förändras, blir kallare och hårdare. Vi och dem. Fattigdom och utanförskap blir verklighet. Sånt som bara fanns förr i tiden. 


Vad gör min röst för skillnad? Det finns ju så många viktiga frågor. Så många saker som berör mig här och nu.

Varför ska jag rösta i valet, lilla jag liksom. 

Har du undrat det? 


Jo, vi ska rösta för att vi har en skyldighet att säga vårt. Jag vet några partier som aldrig kommer få min röst. Aldrig. 

Men jag vet inte än vilka som får min röst. Min värdefulla röst som tillsammans med er andra bildar en viktig helhet, ett resultat som påverkar oss alla.

Vilka tänker på klimatet och naturen? På barnen, på våra äldre...på min farfar som är 87 år, vem tänker på honom? Vilka tänker på människors hälsa, på vårt gemensamma välmående? På allas lika värde? 

Vem tänker ungefär som jag? 


Det är dags att grotta ner sig i politik en tid nu. Dags att förstå och dags att välja. 

För mina barns skull, för deras vänners skull och för allas skull. 

Inga kommentarer: