måndag 25 augusti 2014

I fantasins värld är allting möjligt.

Jag kan förstå att många har svårt att förstå min förkärlek för de böcker jag läser. Samtidigt förstår jag inte. 


Jag har älskat övernaturliga äventyr hela mitt liv...är jag rätt säker på. Det började för länge, länge sedan. I en ort flera mil från Örebro. Fascinationen för fantasy. Med berättelser som de här: 




Och andra liknande berättelser som många säkert känner igen. Jovisst, Ronja Rövardotter kan räknas till fantasy. Många rynkar på näsan när de ser böckerna jag läser, på jobbet till exempel, eller random människor som är nyfikna på vad det är för bok jag försvinner i ;) 

Det trots att många inte är så främmande för fantasy, när det kommer till film och TV. Tänk på filmer som Harry Potter och Hungerspelen, visserligen för ungdomar men underhållande och spännande ändå. Sagan om ringen är ett annat exempel. Pirates of the Carribean och så vidare. 


Eller TV-serier som Game of Thrones. Ni som har sett den kommer uppskatta bilden nedan. Det är ett kapitel ur kommande boken. XD 


Men som vanligt gäller följande: 




Något jag verkligen gillar är att du aldrig kan vara säker på någonting i en värld som är helt och hållet påhittad. VAD SOM HELST kan dyka upp när som helst. Du vet aldrig vad som händer på nästa sida. 

Böcker som jag förlorat mig helt i senaste året är till exempel Melin Marchettas Lumatere Chronicles som består av tre böcker: Finnikin of the Rock, Froi of the exiles och Quintana of Charyn. Omöjliga att lägga ifrån sig och värda att läsas igen. Samma med Divergent-böckerna. Olidligt spännande och slutet på bokserien...OMG! Jag undrar verkligen om de kommer låta filmerna sluta så...Häromveckan läste jag ut The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch och jag ska snart följa upp med fortsättningen. 

Det bästa med böcker är att det finns så många kvar att upptäcka! 

Nackdelen skulle väl vara att inte så mycket annat blir gjort när man förlorar sig i en annan värld. 

Igår var jag och lilla-e på biblan och lånade hem några böcker som det visst är dags att läsa nu. Innan barnen river sitt rum helt. Läggdags för de små, sen dags för mig att påbörja nästa äventyr! 


(fotona i inlägget kommer från Pinterest)






Inga kommentarer: