torsdag 22 augusti 2013

Av alla de saker vi avstår från att äta nuförtiden...

Så är jag förvånad över vad jag saknar mest av allt. 

Många tror kanske att det är hemskt svårt, tråkigt och jobbigt att avstå från gluten (bröd, pasta, bakverk) eller mjölk (grädde, ost framförallt. Tänk på att det även gäller får-, och getost). Visst låter det lite trist att inte kunna mumsa i sig en nybakad ciabatta med mozzarella...basilika, havssalt, salami, tomat....men nej, det är ingen panik med det. Kakor och bullar är inget som är viktigt i mitt liv. Värre är det med kladdkaka, men hur jag löste det kan jag berätta om en annan dag. Mjölk och yoghurt kan man ersätta ganska enkelt...ostar...det går helt ok utan. Det har visat sig att det inte är så viktigt som vi först trodde. 





Nej, märkligt nog är det vi saknar mest faktiskt: ägg. Inte för att vi längtar efter ett kokt, stekt, rått, whatever ägg utan för att det är så svårt att ersätta. Det ger konsistens till många rätter och bakverk (som tex kladdkaka) det kan vara pricken över i:et i sallader och soppor till exempel. Man kan snabbt slänga ihop en röra eller omelett med det man har hemma. 

Eller bara för att få lite variation på mackorna till frukost. 

Men tanken är att vi ska kunna återgå till att äta allt, så småningom. Då blir ägg något av det första vi provar. Det av flera olika anledningar, bland annat för att det inte var en av de värsta bovarna. Det var mjölken som var värstingen nr 1, så ostarna får vänta. 

Jag gissar att vi aldrig mer kommer att äta mjölk och vetemjöl på samma vis som förut. Det av den enkla anledningen att vi inte egentligen behöver det och för att vi mår så mycket bättre utan, hela familjen.

Kokos är lite saknat. Det är tur att det är kokosproteinet vi ska undvika för en och annan sked kokosolja trycker jag i mig i tid och otid. Mirakeloljan som du kan ha till allt ;-) Håret, huden, i maten och i kaffet. Det är sant. En tesked kokosolja i kaffet och du har en varm, flytande kokosboll :) mumma! 

Inga kommentarer: