tisdag 9 april 2013

Hemliga skatter...


Jag har några hemliga gömmor i mitt hem.  

 
Bland annat den här fina lilla asken som jag fick av min farmor år 1995, som hon i sin tur hade fått i julklapp år 1936. Begriper ni hur länge den har hängt med? Jag har den egentligen inte till något speciellt, har aldrig haft den till något speciellt. Den har jag bara för att ha. Jag minns när jag fick den och jag misstänker att min farmor minns när hon fick den i julklapp när hon var 8, nästan 9 år.
 
 


Ballerinan finns i en annan gömma som hängt med sen jag var liten. Där finns en massa smått och gott som legat där i ungefär 30 år.
 
Ballerinan dansar, till musik. Det var lite magiskt när jag var liten och hela asken kändes väldigt värdefull. 
 


 
I Sri Lanka hittade jag den här hemliga minikistan som fick följa med till Sverige. Även den bara finns till utan att ha något egentligt syfte. Där ligger några smycken som ska lagas, ett par hemmagjorda ringar, ett busskort och en klocka som behöver nytt batteri.
 

Men whatever liksom, de små skräpliknande sakerna som man inte vill slänga måste ju också få bo någonstans, eller?  

 
Ett par tossor från min barndom, trasiga halsband i väntan på fix, en lankesisk flagga, snäck-elefant, stenar, pärlor, bokmärken och annat gammalt krafs. Någon dag får jag säkert ett ryck och rensar mina lådor, det mesta kommer få finnas kvar och lite kommer slängas. Kanske hittar jag ett perfekt syfte för mina små lådor/kistor/gömmor någon vacker dag, vem vet? 

Inga kommentarer: