torsdag 2 oktober 2014

Rawfoodtårta med lime och kokos

Inspirerad av rawfoodkvällen och tidigare goda skapelser slängde jag nyligen ihop lite nya bakverk. 

Rawfood är sällan billigt, speciellt inte med tanke på att man så klart vill ha ingredienserna ekologiska. Dock är det rackarns enkelt och smidigt, för den late. Jag kan vara ganska lat när det gäller bakning. Och bakar man bara då och då, som jag gör, kan det vara värt att lägga slantarna på rena, schyssta och hälsosamma livsmedel.


Så att blötlägga lite frön och torkade frukter för att sedan köra dem i matberedare är lagom ansträngande. 


Blandas med diverse annat för smak och konsistens...





Pytsa ihop i passande form och...tadaaaa. En tårta är född. 

Just den här har frukt-, och nötbotten med kokosflingor och ovanpå det en fyllning med avokado, kokosolja, lime och honung. 

Receptet är inspirerat av det här, men jag har frångått det en aning och mixat ihop ingredienser som fanns tillgängliga hemma. Så på ett ungefär det receptet. Det fina med den här typen av bakverk är att det inte är så noga. En näve sånt, en nypa sånt och lite sånt. Mixa, frysa, klart :)  

Det är dessutom väldigt smidigt för oss som varken äter mjölk, ägg eller gluten.



Nästa gång (för det blir en nästa gång) ska jag leta efter en bättre (mindre) form...alternativt göra mer limefyllning så bitarna blir högre istället.  


Inga kommentarer: