måndag 30 december 2013

In the words of the skolsyster:

"Men dä blir ju så törftigt utan gluten och mjölk" 


Kanske det. Men våra barn är lyckliga och har glada magar. Vi är lyckliga. Skolsystern kan vara törftig! 

En sallad med belugalinser och lite stekt kyckling ihop med ett glas vin känns finfint, även utan minsta spår av ägg, mjölk, gluten eller annat som gör barnens eller våra magar olyckliga. Eller, ja barnen dricker ju inte vin så klart :) 

Snabbt gick det att laga, gott var det att äta och det är inte svårt eller torftigt. Även om barnen kan vara lite skeptiska till läskigheter som belugalinser, speciellt det minsta barnet, så går det ingen större nöd på dem. 

Och ja, jag kommer nog citera hen igen. Skolsyster alltså.

2 kommentarer:

Joacim Grenburger sa...

belugalinser visste jag inte ens fanns innan vi började äta utan Gluten o mjölk. Tips e att äta dom det är gott. Det finns så mycket bra mat som inte gör oss illa. Ta hirs tex, om man nu kan äta det utan problem, det kan nästan ersätta havre helt. Jag gjorde en julskinka med hirshgratinering som vart asbra behövde inte ens titta åt havre-hållet. Hirsgröt går vansinnigt snabbt och blir en god gröt. Jag gjorde dessutom eran avokadochokladpudding, shit va långt ord, det vart assmaskigt och ingen visste att det var något annorlunda förrens jag sa det.

Linnéa Lindström sa...

Ja, avocadochokladpuddingen är en häftig rätt faktiskt. Roligt att lura folk lite ;) hahaha. Hirs är ett bra tips. Det har vi inte använt så mycket. Belugalinser är verkligen goda och användbara. Man blir så glad när man inser hur mycket nytt man får uppleva när man lägger om kosten. Win!