tisdag 2 april 2013

Jo, man kan älska fler på samma gång. Även om vi har ett monogamt förhållande i vår familj så finns det flera olika slags kärlekar i våra liv och vi letar ständigt efter nya. För Sverra har det varit bowling och fotboll tidigare, till exempel, men nu domineras hans utomäktenskapliga kärlek av salsan. Dansen alltså. Inom kort kommer dansen att få dela uppmärksamheten med odlingen och vedhuggandet ;-)
 

För mig är böcker en kärlek. Olika slags böcker. Korta eller långa berättelser, enkla eller komplicerade, tjocka som tunna, verkliga som (ännu hellre) overkliga.
 


 
Jag har så många böcker som jag vill läsa att jag ibland inte vet vart jag ska börja. Jag har alltid en bok med mig överallt. Under åren som student och föräldraledig bebisförälder tappade jag bort mitt läsande bland all kurslitteratur och alla vaknätter. Tills en dag då det vaknade till liv igen, bara så där. EN spännande, lättläst, övernaturlig kärlekshistoria och jag kastades tillbaka i böckernas rike igen. En plats där jag varit sedan jag började läsa.

 
Jag kallar det för en kulturell kärlek eftersom den ibland samsar med kärleken till musik som det här:
 
 
 
eller filmer som den här:
 
 
Hur som helst så hoppas jag att våra barn får med sig mycket kärlek i livet. Kärlek till saker som får dem att känna sig levande och som de kan hänge sig åt. Kärlek som får dem att tappa uppfattningen om tid och rum, om så bara för någon minut ibland. Kärlek som är kravlös och som skänker ro och lycka!

Om jag lyckas skriva en egen bok innan jag fyllt 40 är ännu oklart. Det var något som jag tidigare i livet sa att jag skulle göra. Då när jag tyckte att det var något jag nog skulle kunna göra på ålderns höst...vid 40, senast. Perspektiven förändras och kanske nöjer jag mig med att läsa böcker tills jag inte kan läsa längre istället. Det återstår att se!

Inga kommentarer: